Integrative Neuroscience and Cognition Center - CNRS UMR 8002
CNRS, Université de Paris
45 Rue des Saints Pères
75270 Paris Cedex 06
France

Fax : +33 (0) 1 42 86 XX XX

Dr. Véronique IZARD

CR CNRS
Language and cognition

room 603

    Journal articles

    2023

    ref_biblio
    Mercedes Bengochea, Jacobo D Sitt, Véronique Izard, Thomas Preat, Laurent Cohen, et al.. Numerical discrimination in Drosophila melanogaster. Cell Reports, 2023, 42 (7), pp.112772. ⟨10.1016/j.celrep.2023.112772⟩. ⟨hal-04257815⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.sorbonne-universite.fr/hal-04257815/file/1-s2.0-S2211124723007830-main.pdf BibTex

    2022

    ref_biblio
    Gisella Decarli, Manuela Piazza, Véronique Izard. Are infants' preferences in the number change detection paradigm driven by sequence patterns?. Infancy, 2022, ⟨10.1111/infa.12505⟩. ⟨hal-03819879⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-03819879/file/DecarliPiazzaIzard_PatternBabyNb_Infancy22.pdf BibTex
    ref_biblio
    Gisella Decarli, Manuela Piazza, Véronique Izard. Are infants' preferences in the number change detection paradigm driven by sequence patterns?. Infancy, 2022, ⟨10.1111/infa.12505⟩. ⟨hal-03811098⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-03811098/file/DeCarlietal_ChangeDetection_Infancy_AcceptedVersion.pdf BibTex

    2021

    ref_biblio
    Ronan Riochet, Mario Ynocente Castro, Mathieu Bernard, Adam Lerer, Rob Fergus, et al.. IntPhys 2019: A Benchmark for Visual Intuitive Physics Understanding. IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence, 2021, ⟨10.1109/TPAMI.2021.3083839⟩. ⟨hal-02274273v2⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-02274273/file/1803.07616.pdf BibTex

    2020

    ref_biblio
    Moira Dillon, Veronique Izard, Elizabeth Spelke. Infants’ sensitivity to shape changes in 2D visual forms. Infancy, 2020, 25 (5), pp.618-639. ⟨10.1111/infa.12343⟩. ⟨hal-02997297⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-02997297/file/DillonIzardSpelke_InfantShapeChanges_AcceptedVersion.pdf BibTex
    ref_biblio
    Andreas Falk, Ghislaine Labouret, Véronique Izard, Annie E Wertz, Frank C. Keil, et al.. Core cognition in adult vision: A surprising discrepancy between the principles of object continuity and solidity.. Journal of Experimental Psychology: General, 2020, ⟨10.1037/xge0000785⟩. ⟨hal-02997465⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-02997465/file/Falcketal_ContinuitySolidity_AcceptedManuscriptJEPG20inpress.pdf BibTex

    2019

    ref_biblio
    Moira Dillon, Marianne Duyck, Stanislas Dehaene, Marie Amalric, Véronique Izard. Geometric categories in cognition. Journal of Experimental Psychology. Human Perception and Performance, 2019, 45 (9), pp.1236-1247. ⟨10.1037/xhp0000663⟩. ⟨hal-02997511⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-02997511/file/DillonDuycketal_AngleCategories_AccetedManuscriptJEPHPP20.pdf BibTex

    2013

    ref_biblio
    Solène Kalénine, Caroline Cheam, Véronique Izard, Edouard Gentaz. Adults and 5-year-old children draw rectangles and triangles around a prototype but not in the golden ratio.. British Journal of Psychology, 2013, 104 (3), pp.400-12. ⟨10.1111/j.2044-8295.2012.02129.x⟩. ⟨hal-00965016⟩
    Accès au bibtex
    BibTex

    2009

    ref_biblio
    Stanislas Dehaene, Veronique Izard, Pierre Pica, Elizabeth Spelke. "Response to Comment on "Log or Linear?" Distinct Intuitions of the Number Scale in Western and Amazonian Indigene Cultures". Science, 2009, 323 (1), pp.38-39. ⟨10.1126/science.1164878⟩. ⟨halshs-00353123⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://shs.hal.science/halshs-00353123/file/nihms-389311%20%281%29.pdf BibTex

    2008

    ref_biblio
    Stanislas Dehaene, Véronique Izard, Elizabeth Spelke, Pierre Pica. Log or linear? Distinct intuitions of the number scale in Western and Amazonian indigene cultures. Science, 2008, 320 (5880), pp.1217-20. ⟨10.1126/science.1156540⟩. ⟨inserm-00285215⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://inserm.hal.science/inserm-00285215/file/DehaeneNumberSpace.pdf https://inserm.hal.science/inserm-00285215/file/inserm-00285215_edited.pdf BibTex
    ref_biblio
    Véronique Izard, Ghislaine Dehaene-Lambertz, Stanislas Dehaene. Distinct cerebral pathways for object identity and number in human infants.. PLoS Biology, 2008, 6 (2), pp.e11. ⟨10.1371/journal.pbio.0060011⟩. ⟨cea-00389826⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://cea.hal.science/cea-00389826/file/pbio_1_.0060011.pdf BibTex
    ref_biblio
    Veronique Izard, Pierre Pica, Elizabeth Spelke, Stanislas Dehaene. "Comment les nombres se répartissent dans l'espace ? Une intuition originelle logarithmique". Médecine/Sciences, 2008, 24 (12), pp.1014-1016. ⟨10.1051/medsci/200824121014⟩. ⟨halshs-00603528⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://shs.hal.science/halshs-00603528/file/Izardetal_mundurucusNbLine_medecinesciences08.pdf BibTex
    ref_biblio
    Veronique Izard, Pierre Pica, Elizabeth Spelke, Stanislas Dehaene. "Exact Equality and Successor Function : Two Keys Concepts on the Path towards Understanding Exact Numbers". Philosophical Psychology, 2008, 21 (4), pp.491-505. ⟨10.1080/09515080802285354⟩. ⟨halshs-00318651⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://shs.hal.science/halshs-00318651/file/nihms-134124.pdf BibTex
    ref_biblio
    Izard Veronique, Stanislas Dehaene, Elizabeth Spelke, Pierre Pica. "Response to Nuñez". Science, 2008, 321 (5894), pp.1293-1294. ⟨10.1126/Science.321.5894.1293⟩. ⟨halshs-00353176⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://shs.hal.science/halshs-00353176/file/Reading2802.pdf BibTex

    2006

    ref_biblio
    Stanislas Dehaene, Veronique Izard, Pierre Pica, Elizabeth Spelke. "Core Knowledge of geometry in an Amazonian Indigene Group". Science, 2006, 311 (5759), pp.381-4. ⟨10.1126/science.1102085⟩. ⟨hal-00206261⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-00206261/file/dehaene2006.pdf BibTex
    ref_biblio
    Stanislas Dehaene, Veronique Izard, Pierre Pica, Elizabeth Spelke. "Examining Knowledge of Geometry : Response to Wulff and Delson". Science, 2006, 312, pp.1310. ⟨hal-00206264⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-00206264/file/Examining_Knowledge_of_Geometry_response.pdf BibTex

    2005

    ref_biblio
    Pierre Pica, Cathy Lemer, Veronique Izard, Stanislas Dehaene. Quais são os vinculos entre aritmetica e linguagem ? Um estudo na Amazônia. Revista de Estudos e Pesquisas, 2005, 2 (1), pp.199-236. ⟨hal-00207840⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-00207840/file/Pica1_al.portugais.pdf BibTex

    2004

    ref_biblio
    Veronique Izard, P. Pica. Exact and Approximate Arithmetic in an Amazonian Indigene Group. Science, 2004, 306 (5695), pp.499-503. ⟨10.1126/science.1102085⟩. ⟨hal-02358803⟩
    Accès au bibtex
    BibTex
    ref_biblio
    Manuela Piazza, Véronique Izard, Philippe Pinel, Denis Le Bihan, Stanislas Dehaene. Tuning curves for approximate numerosity in the human intraparietal sulcus.. Neuron, 2004, 44 (3), pp.547-55. ⟨10.1016/j.neuron.2004.10.014⟩. ⟨hal-00349682⟩
    Accès au bibtex
    BibTex
    ref_biblio
    Pierre Pica, Cathy Lemer, Stanislas Dehaene, Veronique Izard. "Exact and Approximative Arithmetic in an Amazonian Indigene Group". Science, 2004, 306 (5695), pp.499-503. ⟨10.1126/science.1102085⟩. ⟨hal-00206219⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-00206219/file/c70d2bdc416e286dab9bc48e0c77c53dac69.pdf BibTex

    2001

    ref_biblio
    Veronique Izard, Marie Christine Record, Jean Claude Tedenac, Suzana Fries. Discussion on the stability of the antimonyzinc binary phases. Calphad, 2001, 25 (4), pp.567 - 581. ⟨10.1016/S0364-5916(02)00008-1⟩. ⟨hal-01728119⟩
    Accès au bibtex
    BibTex

    Book sections

    2011

    ref_biblio
    Véronique Izard, Pierre Pica, Stanislas Dehaene, Danièlle Hinchey, Elizabeth Spelke. Geometry as a Universal Mental Construction. Stanislas Dehaene; Elizabeth Brannon. Space, Time and Number in the Brain, Elsevier, pp.319-332, 2011, Attention and Performance series, ⟨10.1016/B978-0-12-385948-8.00019-0⟩. ⟨halshs-00603494⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://shs.hal.science/halshs-00603494/file/10.1.1.408.5786.pdf BibTex

    2007

    ref_biblio
    Stanislas Dehaene, Veronique Izard, Cathy Lemer, Pierre Pica. "Quels sont les liens entre arithmétique et langage ? Une étude en Amazonie". Jean Brickmont & Julie Franck. Chomsky, 88, L'Herne, pp.188-196, 2007, Cahiers de l'Herne. ⟨hal-00207465⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://hal.science/hal-00207465/file/Cahier%20de%20l%27herne%202007%20Dehaene2007-09-05Quels%20sont%20les%20liens%20entre%20%281%29.pdf BibTex

    Other publications

    2017

    ref_biblio
    Pierre Pica, Véronique Izard, Stanislas Dehaene, Elizabeth Spelke, Johan Rooryck, et al.. Mundurucu terms with arithmetical, geometrical and spatial content . 2017. ⟨hal-01498325⟩
    Accès au bibtex
    BibTex

    Poster communications

    2019

    ref_biblio
    Véronique Izard, Pierre Pica, Elizabeth Spelke. Perceptual Foundations of Euclidean Geometry. Meeting of the European Society for Cognitive Psychology, Sep 2019, Tenerife, Spain. , 2020. ⟨halshs-02424874⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://shs.hal.science/halshs-02424874/file/1909_PerceptualFoundationsEuclidean_ESCOP19%20%282%29.pdf BibTex

    2009

    ref_biblio
    Véronique Izard, Pierre Pica, Stanislas Dehaene, Elizabeth Spelke. Intuitions for Multiplication in Amazonian Adults and in U.S. Adults and Children. Biennal Meeting of the Society for Research in Child Development , Apr 2009, Denver,, United States. . ⟨halshs-01495495⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://shs.hal.science/halshs-01495495/file/0903_Multiplication_posterSRCD.pdf BibTex

    2008

    ref_biblio
    Véronique Izard, Pierre Pica, Stanislas Dehaene, Elizabeth Spelke. A Universal developmental Path in the Construction of exact Number Concepts. Exciting Biologies : Biology of Cognition , Apr 2008, Chantilly, France. , 2009. ⟨halshs-01495570⟩
    Accès au texte intégral et bibtex
    https://shs.hal.science/halshs-01495570/file/0809_MundurukuNbWords_posterExcBiol.pdf BibTex

    Preprints, Working Papers, ...

    2022

    ref_biblio
    Charlotte Barot, Louise Chevalier, Lucie Martin, Véronique Izard. “Now I get it !”: Eureka experiences during the acquisition of mathematical concepts. 2022. ⟨hal-03811123⟩
    Accès au bibtex
    BibTex